FILOSOFIS ILMU PENGETAHUAN DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.63353/journaljmpi.v3i2.304Keywords:
Ilmu pengetahuan, filsafat, Peradaban IslamAbstract
The goal of this research is to understand and analyze the subject matter of the viewpoint of Islamic education concerning Islamic development. Philosophy and science are human efforts in understanding the concepts and methods of a scientific discipline. qualitative descriptive research constitutes this type of research. Books and journals related to this topic are used as sources of information for this study. Methods for gathering data that can be improved In terms of land, source, means, and methodology, Islamic knowledge differs significantly from the west knowledge. With roots in both physical and metaphysical realms and influenced by intuition, sense, and the mind, Islamic knowledge has a strong foundation.
References
Assegaf, Abd.Rachman, 2005, Studi Islam Kontekstual Elaborasi Paradigma Baru Muslim Kaffah, GamaMedia, Yokyakarta.
Hardani. Ustiawaty, J. A. H. (2017). Buku Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif (Issue April).
Komara, E. (2012). Filsafat Ilmu dan Metodologi Penelitian. Bandung: PT Refika Aditama.
Kosim, Mohammad, ‘Ilmu Pengetahuan Dalam Islam (Perspektif Filosofis-Historis)’, Tadrîs, 3.2 (2008), pp. 122–40
Mufid, F. (2013). Perkembangan Paradigma Epistemologi Dalam Filsafat Islam. Ulumuna Jurnal Studi Keislaman, 17(1), 19–40.
Okasha, S. (2016). Philosophy of Science: Very Short Introduction. United Kindom: Oxford University Press.
Poespowardojo, T. . S., & Seran, A. (2015). Filsafat Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Kompas.
Rapar, J. H. (2001). Pengantar Filsafat. Yogyakarta: Kanisius.
Reza Hutama al-Faruqi, Ahmad Konsep Ilmu dalam Islam, Jurnal Kalimah, (vol.13, No.2 September2015 (PDF) Konsep Ilmu dalam Islam (researchgate.net)
Safarudin, Rizal, Zulfamanna Zulfamanna, Zulmuqim Zulmuqim, and M Zalnur, ‘Analisis Filosofis Tentang Ilmu Pengetahuan Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam Dan Implikasinya Terhadap Pengembangan Pendidikan Islam’, Journal on Education, 5.1 (2022), pp. 770–83, doi:10.31004/joe.v5i1.682
Shihab. M. Quraish. 2004. Wawasan Al-Qur’an Tafsir Maudhu’I atas Pelbagai Persoalan Umat. Mizan. Bandung.
Society, Revolusi Industri, and Muhammad Rijal Fadli, ‘HUBUNGAN’, 31.1 (2021), pp. 130–61, doi:10.22146/jf.42521
Suriasumantri. Jujun S. 2001. Ilmu Dalam Perspektif Sebuah Kumpulan Karangan Tentang Hakekat Ilmu. Yayasan Obor Indonesia. Jakarta.
Wahana, P. (2016). Filsafat Ilmu Pengetahunaan. Yogyakarta: Pustaka Diamond
Wilujeng, S. W. (2014). Ilmu dalam Perspektid Filsafat (Suatu Upaya Mengembalikan Ilmu pada Hakikatnya).
Zulmuqim,Filsafat Pendidikan Islam: Analisis filosfis mengenail spesifikasi kurikulum pendidikan Islam, Padang: Baitul hikmah,2004) cet.1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL J-MPI : JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN, PENELITIAN DAN KAJIAN KEISLAMAN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.